Se! Jeg hekler!

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å hekle. Har prøvd tidligere, men har gitt opp lenge før det har lignet på noe.
"Alle" sier at hekling er kjekt, og at det går fort når man først har lært det, så her en dag bestemte jeg meg for at tiden var inne for å lære det. Det finnes mange videoer på YouTube om emne, men jeg synes det er greit med bøker. Jeg gikk inn i nærmeste bokhandel og kjøpte meg en heklebok. Det fins kanskje en bok som heter "Hekling for dummies" (i allefall burde den finnes), men jeg fant den ikke i min bokhandel, hehe. Klagde litt til hun som sto i disken om at jeg sikkert ikke kom til å få det til, men hun ba meg om ikke å gi opp.
Turen gikk videre inn til garnbutikken der jeg fikk hjelp til å velge et greit garn og heklenåler for nybegynnere.
Så var det bare å sette i gang.
Jeg bestemte meg for å prøve på en firkantet variant til å begynne med, men uansett hvordan jeg leste, og "heklet" så ble det en runding! Argh...
Det var bare å rekke opp. Det gjentok seg mange ganger (minst 20!). Jeg følte liksom at jeg var inne på noe, men skjønte bare ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg var på nippet til å gi meg, men så husket jeg at dama på bokhandelen hadde sagt at jeg ikke måtte gi opp. Jeg bladde videre i boken til jeg fant en runding som lignet litt på det jeg fikk til. Begynte på nytt og klarte å lage en runding som lignet litt på den i boka. Hurra!
Etter at selvtilliten hadde steget noen hakk, bestemte jeg meg på nytt for å prøve en firkantet variant. Gryteklut, kanskje?
Det gikk ganske bra. Klarte til og med å bytte farge!
Nå har jeg bare igjen å feste litt tråder, og fortsette med gryteklut nummer to.
Kanskje hekling er noe for meg likevel, hehe..


Ingen kommentarer: